söndag 2 december 2007

1a Advent


Första advent i Spanien. 15 grader och sol. Vet inte om vädret riktigt ger en adventskänsla. Så jag har hjälpt känsla lite på traven med att igår åka till IKEA. Kom hem med en egengjord adventsljustake (förstås den på bilden). Visst är den ganska fin? Dessutom hjälper svenska Blossa-glögg och Gille-pepparkakor sitt till. Och i torsdags när jag kom hem från jobb hade Matt (amerikan som jag bor med) köpt en chokladkalender till mig. Ja, jag gillar juletider!

Idag var jag en sväng till stallet och kollade när Lisa red och snackade en massa skit, klappade häst och palprade hästben. Pratade dessutom spanska med en av hästtjejerna som red en fin men spänd häst mycket fint. Eller ja, hon pratade en hel del, och jag klämde in lite "Sí" här och var. Jag tror att stallet är mer eller mindre enda möjligheten för mig att hitta tillräcklig motivation för att gå in och lära mig spanska. Varken hemma eller på jobb blir det ju någon spanska alls. Och spanskakursen ger mig inte så jättemycket. Dessutom fortsätter den inte förrän efter jul. Men jag blev inbjuden på julmiddag på stallet via Lisa typ den femtonde eller något. Det är asbra. Spanska och bonding. Det är mitt mission. Sedan ska jag nog börja snacka lite español och hitta en kuse att rida. Har rejäl hästabstinens nu. Tur att jag kan surfa hästsidor hela dagarna. Har dessutom börjat kolla in hästgårdar på hemnet.se....

Idag gick jag på utflykt upp på berget Mont Jüic, där även stallet ligger. Skönt att gå lite och vilken utsikt man har från toppen Hade med mig jackan, men den fick jag bära på. Alldeles för varmt för jacka. Och på slottsgården hade planterat mandarinträd en gång i tiden, vilka bär frukt i december. Det här är ett galet land!

Inga kommentarer: